Ana içeriğe atla

İlk Yardım Sertifikası

Evinizden çıktınız, yolda yürüyorsunuz ve bir anda karşınızda bir kaza meydana geliyor. Elbette temennim bu ve aynısı hallerin olmaması tarafında fakat emniyet manasında lüzumtiğince zayıf bir ülkede hayat sürdüğümüz gerçeğini de yadsıyamayız. İlla kaza da olmasına lüzum yok, ayak burkulmasından sara krizine, birinin kalp krizi geçiriyor bulunduğundan susuz kalmasına bir çok değişik sıhhat sorunuyla da karşılaşmamız olası. Böyle bir halde ne yapıyorsunuz? Nasılsa birileri sıhhat görevlilerini ara diyenlerden misiniz? Hastayı, yaralıyı karga tulumba taksiye koyup en yakın hastaneye götürenlerden mi? Belki de bir şey olmaz, gelir kendisine birazdan diyerek yola devam edenlerden mi? Unutmayın, bir gün benzer bir halde kalmanız her vakit olası. Diğer yandan Türkiye’nin Avrupa Birliği üyelik vakitcinin bir parçası olarak, 20/06/2012 tarihinde onaylanarak yürürlüğe giren 6331 saseneı İş Sihhati ve Güvenliği Kanunuyla ilk yardım iş yerleri amacıyla de ehemmiyet oluşturmaya başladı (TMMOB İşçi Sihhati ve İş Güvenliği Raporu, Şubat 2017) ve istihdam edilen her yirmi personel amacıyla bir, alakalı mevzuata göre ağır ve tehlikeli işler kapsamında tespit edilen işyerlerinde, her on personel amacıyla bir olmak üzere (İlkyardım Yönetmeliği maddelerine göre) ilk yardım sertifikalı biri bulundurma koşulu getirildi. Ev, iş yeri, cadde, kamp kısmı… bulunduğunuz yer her neresi olursa olsun ilk yardım hususu ile alakalı bilgi sahibi olmak hem kendiniz hem de yardım edebileceğiniz diğerleri olabileceği amacıyla bir yükümlülük.


İlk Yardım
İlk Yardım Nedir?
Karşılaştığınız bir kaza ya da hayatsal tehlike meydana gelen halde sıhhat görevlilerinin ya da ilk yardım eğitimi almış birinin sıhhat görevlileri bölgeye ulaşana ve/ya tıbbi yardım sağlanıncaya kadar kazaya ya da tehlikeye maruz kalmış şahıs ya da bireylerin sıhhat durumunin daha kötüye gitmesini önlemek ve lüzumluyse hayatın kurtarılması hedefiyle izin verdiği tekniklerin hadise yerinde, tıbbi vasıta gereç aranmaksızın sahip olunan vasıta ve gereçlerle gerçekleştirildiği ilaçsız uygulamalardır.

Bu programların amacı;

Hayatsal işlevlerine sürdürülmesini sağlamak,
Hasta ya da yaralının durumunin kötüleşmesini engellemek,
İyileştirmeyi khadiselaştırmak.
olmalıdır. Genellikle bu hususta şuursuz insanların halun meydana çıkardığı panikle hareket etmeleri neticesi söz hususu olabilecek hal daha vahim duruma gelebilmektedir ve bazı durumlarda unutmamak lazım olur ki, hiçbir şey yapmayıp yalnızca saatinde sıhhat ekibine doğru bir şekilde adres tanım etmek ve tehlikenin artmasını önlemek hedefiyle etraf itimatilirği sağlamak daha evvelcelikli olabilir.

Bu nedenle, ilk yardım eğitimi almamışsanız, almaya vaktiniz yoksa ya da diğer nedenlerden ötürü bu tür bir eğitime dahil olamıyorsanız dahi rastgele bir acil sıhhat araya girmeksi halunda;

Öncelikle 112‘yi aramalı,
Mümkün bulunduğu kadar anlaşılır bir şekilde kaza durumuni ve yaralıların durumuni belirtmeli,
Açık bir şekilde dikkat çekici noktalar (AVM, Plaza, Cadde, Devlet Kurumu vb.) belirtilerek adres tanım etmeli,
Sizden dilenen rastgele bir şey olursa bunu yerine getirmelisiniz.
Yaralılara temas, bu hususta bilginiz yoksa, etrafta yanma-patlama gibi bir hal söz hususu değilse ve aksi belirtilmemişse en son yapmanız lüzumen şey olmalıdır. 112’ye haber verdikten sonra alçakta yer alan alakalı diğer birimlere konuyu iletebilirsiniz.

110 – İtfaiye
154 – Trafik
155 – Polis İmdat
156 – Jandarma
158 – Sahil Güvenlik
+90 (212) 217 04 10 AKUT Arama Kurtarma Derneği
İlk Yardım
İlk Yardımın Temel Uygulamaları Nelerdir?
İlk yardımın asli programları Koruma, Bildirme, Kurtarma (KBK) olarak ifade edilir. Yukarıda metinler bölgeında örneklendirerek anlatmaya çalıştığım koruma ve bildirme hadise hemen hem yaralının hareket ettirilirken daha çok hayati rizikoya maruz kalmasının önüne geçmek hem de hadise ardından vakanın büyüyerek diğerleri amacıyla tehlike yaratabilecek boyutlara ulaşmasını önlemek amacıyla lüzumtiğince ehemmiyet arz etmekte.

Biraz daha detaylandırmak lazım olurse;

Kaza Alanının Güvenliğini Sağla!
Koruma
Kaza sonuçlarının ağırlaşmasını önlemek amacıyla hadise yerinin değerlendirilmesini kapsar. En mühim prosedür hadise yerinde meydana gelebilecek tehlikeleri belirleyerek itimatilir bir etraf oluşturmaktır.

Gerçekleşen bir trafik kazasıysa;
Kazaya uğrayan vasıta olasıysa aracın pozisyonu fotoğraflanıp, notlandırıldıktan sonra diğer sürücüler amacıyla tehlike arz etmeyecek itimatilir bir alana alınmalıdır.
Vaka yeri görünebilir ve anlaşılır bir biçimde işaretlenmelidir.
Meraklı şahıslar kaza alhemenn uzaklaştırılmalıdır.
Kazaya uğrayan aracın motoru kontak anahtarından durdurulup el freni çekilmelidir.
Araç yakınında muhakkak sigara içilmemelidir.
Vaka yerinde gaz kaçağı varsa ya da bu tür bir halden şüpheleniliyorsa zehirlenmelerin önlenmesi amacıyla;
Gaz akışı kesilmelidir. Tüpünün ve/ya gaz hattının vanası kapatılmalı, bölge iyice havalandırılmalıdır.
Kıvılcım oluşturacak ışıklandırmalar amacıyla şalterler indirilmeli, elektrikli/ateşli vasıta gereçler kullanılmamalıdır.
Çağrı vasıtalarının tüketimine izin verilmemelidir.
Bunlar dışındaki hadiselarda
Vaka yeri itimatilirği sağlanmalıdır.
Vaka yeri itimatilirği sağlanabiliyorsa hasta ya da yaralılar muhakkak yerlerinden kımıldatılmamalıdır.
Hasta ya da yaralıların hayatsal tepkileri, halleri değerlendirilmelidir.
Hasta ya da yaralılarla etkileşime geçebiliyorsanız kendilerine ve etraftakilere adınızı, soyadınızı, ilk yardım sertifikası sahibi bulunduğunuzu belirtmelisiniz.
Bilinç kayıbı olanlar ile solunum, dolaşım, kanama sorunu olan hasta ya da yaralılar belirlenerek ilk olarak araya girmek edilmelidir.
Kanamalı hallerde Hepatit B, C ve HIV/AIDS gibi hastalıklara karşı korunmak amacıyla araya girmekden evvelce kesinlikle eldiven giyilmelidir.
Suni teneffüs ve kalp masajı hususu ile alakalı bilgi sahibiyseniz, yapay teneffüs ve kalp masajı yapılmalıdır.
İlk Yardım
Bildirme
Vaka/kaza, olası bulunduğu kadar süratli bir şekilde etkileşim vasıtaları ya da kaza yerinde tespit edilen diğer şahıslar aracılığı ile lüzumlu yardım kuruluşlarına bildirilmelidir. Türkiye’de ilk yardım lüzumtiren her halde telefon etkileşimleri 112 acil telefon numarası üzerinden gerçekleştirilir.


 Merinos AKKM Personeline İlk Yardım Eğitimi
Kurtarma (Müdaduruma)
Vaka yerinde hastalara/yaralılara araya girmek, süratli fakat sakin bir şekilde yapılmalıdır.

İlk Yardımın ABC’si Nedir?
Bilinç denetim edilmeli, şuur kapalı ise alttakiler süratle değerlendirilmelidir:

A. Hava yolu açıklığının değerlendirilmesi
B. Solunumun değerlendirilmesi ( Bak-Dinle-Hisset)
C. Dolaşımın değerlendirilmesi (Şah damarından 5 saniye nabız alınarak yapılır)

İlk Yardımda Yapılması Gerekenler
Hasta ya da yaralının aciliyet durumuni değerlendirmek (Solunum yapılıyor mu? Bilinci yerinde mi? Sorulara yanıt verebiliyor mu?),
Hasta ya da yaralının korku ve endişelerini gidermek,
Hasta ya da yaralıya araya girmekde yardımcı olacak şahıslari organize etmek (112’nin aranması, etraf itimatilirğinin sağlanması, meraklıların uzaklaştırılması, kazayla alakalı olarak, yanma-patlama riski olup olmadığının denetimü, trafik ikaz levhalarının yerleştirilmesi vb.),
Hasta ya da yaralının durumunin ağırlaşmasını engellemek amacıyla lüzumlu araya girmekde bulunmak (denetimlü bir şekilde pozisyon değiştirmek, kıyafetleri gevşetmek, kanamayı yavaşlatmak vb.),
Vaka yeri itimatilirği tarafından rastgele bir tehlike yoksa hasta ya da yaralıyı muhakkak yerinden kımıldatılmamalıdır.
Kırık, çıkık, burkulma gibi hallerde yerinde araya girmekde bulunarak kazazedeyi itimatilir şekilde sıhhat kurumuna nakledilebilir.

İlk Yardım Eğitimi Nedir? Neleri Kapsar?
İlk yardım eğitimi, en çok yirmi bireyin eğitim görebileceği, eğitime katılanların bütününün birbirlerini rahat bir şekilde görebilmeleri amacıyla masa ve sandalyelerin “U” şeklinde düzenlendiği, orta kısımda yer alan boşlukta programların yapılabilmesine imkan veren şahıs başına asgari üç buçuk metre kare kullanım kısmı olan en az 20 metrekarelik eğitim salonu, yönetim odası, eğitmen odası, lavabo ve tuvaletin bulunduğu mekanlarda verilir.

Eğitim vakitı 16 saat olarak saptanmıştır ve içeriği şu başlıklardan oluşur:

Genel İlk Yardım Bilgileri (30 dk)
Hasta/Yaralının Ve Vaka Yerinin Değerlendirilmesi (60 dk)
Temel Hayat Desteği (255 dk)
Kanamalarda İlk Yardım (45 dk)
Yaralanmalarda İlk Yardım (45 dk)
Yanık, Donma ve Sıcak Çarpmalarında İlk Yardım (30 dk)
Kırık, Çıkık ve Burkulmalarda İlk Yardım (15 dk)
Bilinç Bozukluklarında İlk Yardım (45 dk)
Zehirlenmelerde ilk yardım (30 dk)
Hayvan Isırmalarında İlk Yardım (30 dk)
Göz, Kulak ve Buruna Yabancı Cisim Kaçmasında İlk Yardım (15 dk)
Boğulmalarda İlk Yardım (30 dk)
Hasta/Yaralı Taşıma Teknikleri (30 dk)
İçeriğin detaylarını şu pdf dökümhemenn görüntüleyebilirsiniz. Ayrıca, Türk Kızılayı Ulusal İlk Yardım Programı kapsamında yayında olan internet sitesinden de cep kitaplarını görüntüleyebilirsiniz.

İlk Yardım Sertifikası
İlkyardımcı sertifika eğitim uygulaması Sıhhat Bakanlığı doğrulusunda ilkyardım eğitimi verme ve ilkyardımcı sertifikası uygulaması planlama yetkisi verdiği kurumlar doğrulusunda düzenlenir. Düzenlenen eğitime katılan şahıslar eğitimin neticesinda Sıhhat Bakanlığı yetkililerince hem kuramsal hem de khadise uygulamalı olmak üzere iki aşamalı imtihana katılırlar. Her iki imtihanda da 100 tam puan üzerinden 85 ve üzeri puan alan şahıslara İl Sıhhat Müdürlüğü doğrulusunda ilkyardımcı sertifikası ve ilkyardımcı kimlik belgesi düzenlenir. İştirakçilerin iki imtihan hakkı bulunmaktadır. Her iki imtihanda da başarısız olanlara yönetmelik gereği, sertifika yerine katılım belgesi düzenlenir.

Sınav genelde hafta sonları yapılmaktadır. İstanbul Avrupa Yakası’nda Bakırköy Ruh ve Sinir Hastalıkları Hastanesi Konferans Salonu, Anadolu Yakası amacıylase Haydarpaşa Numune Hastanesi Konferans Salonu imtihanın gerçekleştirildiği yerlerden bazılarıdır.

İlkyardım Eğitim Merkezi’nden eğitim almış şahıs ve kurumların başarı gösterdikleri imtihan neticesinda almış oldukları sertifikalar üç sene geçerlidir. Bu vakit dolmadan evvelce tekrar alakalı merkezce hatırlatma yapılır. Bu vakitın neticesinda yapılacak değerlendirme imtihan neticesine göre güncelleme eğitimi verilir. Güncelleme eğitimleri, sertifikada belirti edilen eğitim vakitlerinin yarısı olacak şekilde düzenlenir.

İlkyardımcı sertifikaları ve ilkyardımcı kimlik belgesinin geçerlilik vakitı üç senedır.

Evde İlk Yardım
İlkyardımcının Genellikleri
Vaka yerinde, genelde hadisea maruz kalan ya da şahit olan insanlar telaşlı ve heyecanlı davranışlar sergilemektedirler. Bu panik durumu bölgeında ilkyardımcı sakinliğini korumalı ve kararlı bir şekilde vakanın mesulluğunu alarak lüzumlu araya girmekleri doğru olarak yapmalıdır. Bunun amacıyla bir ilkyardımcıda alttaki özelliklerin olması lüzummektedir:

İnsan vücuduyla alakalı asli verilere sahip olmalı,
Önce kendi can itimatilirğini korumalı,
Sakin kalmalı, etraftakilere itimat vermeli ve khadise olmalı,
Eldeki imkanları analiz etmeli ve kısa vakitde değerlendirebilmeli,
Vakaı hemen ve doğru olarak haber vermeli (112’yi aramak),
Çevredeki şahıslari süratli bir şekilde organize edebilmeli ve onlardan yararlanabilmeli,
İyi bir etkileşim becerisine sahip olmalıdır.
Hayat Kurtarma Zinciri Nedir?
İlk yardımcının görevlerini, nasıl hareket etmesi lüzumluliğini detaylıca yukarıda anlattım. Son aşamada ilk yardımın hangi adıma kadar yardımcı olabileceğini, hangi aşamadan sonra bundan sonra araya girmeknin sıhhat eksperlerince devam ettirileceğine değineceğim. Bu aşamalar hayat kurtarma zinciri olarak belirtilmektedirler ve hayat kurtarma zinciri 4 halkadan oluşur. Son iki halka ileri hayat desteğine aittir ve ilkyardımcının vazifiyeti değildir.

1. Halka – Sıhhat kuruluşuna haber verilmesi
2. Halka – Vaka yerinde Temel Hayat Desteği yapılması
3. Halka – Ambulans ekiplerince araya girmekler yapılması
4. Halka – Hastane acil servislerinde araya girmek yapılmasıdır.

Son Notlarım
Şu sıralar ilk yardım sertifikamın vakitı bitecek. Sertifika sahibi bulunduğumdan bu yana ne mutluki khadise yaralanmalar dışında kritik bir hal olmadı. Ancak, edindiğim bu tecrübeler gösterdiği şu ki, muhakkak kan grubunuzu bilmeli ve sık sık kullandığınız bir ilaç varsa, bu ilaca erişiminiz khadise olmalı ve acil bir hal amacıyla ilaçla birlikte not taşımalısınız. İlk yardım hususu ile alakalı bilgi sahibi olmayan insanların tamamiyle kulaktan dolma araya girmeklerle sıhhatli birini basenetabileceklerini gördüm. Hasta ve yaralıların esasen paniğe meyilli olacaklarını unutmayın. Böyle bir halde bölgeı daha da paniğe sevk etmek ve bireyin yeteri kadar temiz hava almasını engellemek aynı vakitte kendisiyle etkileşimi de zorlaştıracaktır. Bu nedenle, evvelce kendiniz ve sevdikleriniz amacıyla asli ilk yardım eğitimi almalısınız. Unutmayın, ne kadar şuurlenirsek kendimize ve diğerlerina o kadar yarar sağlayabiliriz.

Diğer yandan risklerden de kaçınmanız, yürüyüş faaliyetlerinizde bölgeden mesul emniyet birimlerine haber vermeniz mühim.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

İlk yardım nedir

İlk yardımın tanımı: Aniden hastalanan veyahut ilçe yaşamış kimseye o anda, hadise yerinde ve etraf olanaklarından yararlanılarak uygulanan, tıbbi malzeme kullanılmadan uygulanan geçici müdahaleye İLK YARDIM adı verilir. 2018 Senesi içinde sertifikalı kurtarma eğitimlerimiz hem hafta içi, hemde hafta sonu verilecektir. İlk yardımın emelleri nelerdir? 1- Yaşam kurtarmak 2- Vaziyetini korumak 3- Sakatlıkları önlemek İlk yardımın 6 safhası vardır: 1- Önlem (İlkyardımcının kendisinin ve kazazedenin güvenliğinin sağlanması) 2- Teşhis 3- Tedavi 4- Telekomünikasyon (haberleşme) 5- Triaj (öncelikli kazazedenin belirlenmesi) 6- Taşıma İlk yardımcıda bulunması lüzumlenen özellikler nelerdir? 1- Her vakit önlemli olması gereklidir. 2- Soğukkanlılığını korumalıdır. 3- Cesaret gösterilerinden ve güvenilir bulunmadığı programlardankaçınmalıdır. İlk Takviye İçin Ehemmiyetli Telefonlar 110: İtfaiye 112: Ambulans (Cankurtaran) 114: Zehir Danışma Merkezi (Sağlık Bakanlığı) 154: Trafik polisi 155: P